Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Z dniem 1 sierpnia 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz.1500 t.j).
Przepisy wskazanej ustawy stosuje sie do następujących jednostek pływających o długości do 24 m:
1. statków morskich przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji:
a) jachtów rekreacyjnych,
b) jachtów komercyjnych;
2. statków żeglugi śródlądowej przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji lub połowu ryb:
a) jachtów rekreacyjnych,
b) jachtów komercyjnych,
c) jednostek pływających używanych do połowu ryb.
Dokumenty poświadczające następujące informacje:
a) dane i adres właściciela/współwłaścicielach oraz armatora jednostki pływającej;
b) rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeśli wcześniej była zarejestrowana;
c) numer identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany;
d) rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy;
e) markę i model lub typ jednostki pływającej;
f) wymiary i parametry jednostki pływającej;
g) materiał główny, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej;
h) rok budowy i producent jednostki pływającej;
i) sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI, jeżeli zostały nadane;
j) maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
k) dopuszczalna siła wiatru i wysokość fal, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imeniu osoby prawnej może załatwić tylko osoba do tego upoważniona.
Uwaga!
Zgodnie z art. 3 ust 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m obowiązkowi rejestracji podlega:
Obowiązkowi rejestracji, o którym mowa w art 3 ust 1 wskazanej ustawy nie podlega rejestracji:
Opłatę skarbową należy wnieść na konto Starostwa Powiatowego w Chełmie, Plac Niepodległości 1, 22-100 Chełm: nr rachunku bankowego: 18 1600 1101 1841 1342 5000 0002, podając odpowiedni tytuł wpłaty zgodny ze złożonym wnioskiem.
Opłatę skarbową od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł wnosi się na konto Urzędu Miasta Chełm Bank PEKAO S.A I o/Chełm nr: 93 1240 2223 1111 0000 3576 9596.
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, a obecnie podlega rejestracji ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejscia w życie niniejszej ustawy tj. do 1 stycznia 2022 r.
Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni. Wpis do rejestru do 30 dni odo dnia złożenia kompletnego wniosku. Sprawy szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Piotr Woźniak
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
Nazwa | Zarządzanie | Data dodania |
---|---|---|
Dane_jednostki (PDF, 587 KB) | 2021-05-06 | |
Wlasciciel (PDF, 430 KB) | 2021-05-06 |